דיסלקסיה ובעיות קשב וריכוז

דיסלקסיה 

DYS =קשה
LEXIS=מילה

לקות למידה מולדת שמקורה נוירולוגי ואשר שכיחה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

קושי בקריאה וכתיבה וכן בתהליכי אירגון, עיבוד וניתוח מידע.


מהי דיסלקציה?
דיסלקציה היא בעיה שכיחה בקריאה למרות האינטליגנציה והמוטיבציה של האדם. הבסיס לדיסלקציה יכול להיות תורשה גנטית או פערים נוירו-התפתחותיים. ישנן כמה סיבות לדיסלקציה והנפוצות שבהן הן: חזותית, שמיעתית או אינטגרציה של שתי המערכות.
הבנתנו את מנגנוני הקריאה גדלה משמעותית בעשר השנים האחרונות. רק לאחרונה מתאפשר לבחון את ההתנהגות הפיסית של המוח בזמן פעולת הקריאה. תחום מרתק של מדעי המוח הקוגניטיביים מספק מגרש משותף לגילויים מעניינים מדיסיפלינות שונות כמו רפואה, חינוך, מדעי המחשב ותחום הדמיות מוח. חזית חדשה מתגלה - המוח הקורא. למרות שרכישת הקריאה מערבת הרבה קשרים מורכבים במוח, הרי שאפילו שני קוראים לא יחלקו את השימוש באותה "חומרה". לכל מוח יש של קשרים נוירולוגיים האופייניים לו בדיוק כמו טביעות אצבעות. גיוון נוירולוגי מסביר את השתנות התכונות של מוחות שונים ברכישת הקריאה. יש מוחות שרוכשים קריאה מהר מאד, ותוך זמן קצר משיגים בשנתיים את רמת הקריאה הממוצעת בגילם. מוחות אחרים מוצאים את רכישת הקריאה קשה ביותר, לא משנה כמה קשה הם מנסים.

מדענים מעריכים שגיל השפה הוא כ-2 מיליון שנים. השפה המוקדמת שלנו לא כוללת מרכיבי דיבור, משום שהקומוניקציה נעשתה באמצעות הבעות פנים ותנועות גוף. בתוך תהליך של 2 מליוני שנים, המוח התפתח לכדי יכולת דיבור. מעריכים שהדיבור האנושי קיים 150,000-250,000 שנים והוא פונקציה מולדת של מוחנו, כמו הליכה או נשימהשלא כמו דיבור, כתיבה וקריאה הם המצאה חדשה. הכתב קיים כ-4000 שנים בלבד. ממש כמו הטלוויזיה או הרדיו, הכתב פותח ככלי נוסף של תקשורת. שימוש בקריאה וכתיבה בבתי ספר לכלל האוכלוסייה חדש עוד יותר. פיתוח הכתב כאמצעי לקומוניקציה הוא כה חדש, עד שלמוח לא היה זמן מספיק לפתח מערכות טבעיות לכך ומשום כך קריאה וכתיבה הן מיומנויות שצריך ללמד אותן. המצאת הכתב הולידה את הפעולה הקוגניטיבית של הקריאה. מאחר וקריאה היא המצאה של פעולה חדשה ,אין במוח מערכת מולדת עבור הקריאה. לכן פעולת הקריאה צריכה להיות מבוססת על מערכות מוחיות קיימות, המערבות את מערכת הראייה ומערכת השמיעה. קריאה היא לחלוטין תהליך לא טבעי ומלאכותי עבור המוח ולוקח שנים רבות כדי לרכוש ולבסס מיומנות זו כהלכה. אין זה מפתיע שילדים רבים מוצאים את רכישת הקריאה כקשה. למרות זאת, קריאה היא חשובה, משום שהיא מספקת דרך אפקטיבית מאד לרכישת מידע חדש במהירות.

 

הפרעת קשב/אתגרי קשב

בעיות קשב
מה מגדיר הפרעת קשב, שבגללה מתוייגים ילדים רבים ?
תסמונת נוירולוגית שמאופיינת על ידי תנועתיות יתר, דברנות יתר, חיבה למצבי אינטנסיביות יתרה , בעיות ריכוז המוגדרות כ"פיצול קשב" ובעיות התנהגות בעיקר.
הילדים שסובלים רק מ ADD ללא המרכיב התנועתי/התנהגותי לא זוכים לאותה רמה של תשומת לב שלילית של המערכת. הם פשוט לא מפריעים להתנהלות בכיתה.
בשיטת רביב, לא משתמשים במילה "הפרעת קשב". מבחינתנו נכון להגיד "דפוס קשב".
מדוע?
נתחיל מתרגיל דמיוני:
הנה אנחנו חיים בחברה של ציידים ולקטים, השלב הראשון באבולוציה של ההומו סאפיינס. הקבוצה מונה כ-30-40 פרטים.
הנה אני צייד. אני יוצא לצוד עם 10 מחברי.
אני צריך בו זמנית להתמקד בבעל החיים, לתקשר עם חברי (קשר עיין, מחוות), לשים לב שלא מגיע אוייב/ חיה טורפת מאחורי. רגע מסויים אני פורץ בריצה מהירה –או שאני רץ אחרי הצייד או שמשהו רודף אחרי-וכשהאפיזודה נגמרת, אם אני שורד אותה, אני נח תחת עץ רענן על מנת לחדש את משק האנרגיה שלי.אם הייתי ממוקד קשב ולא תנועתי-חושי במיוחד - לא הייתי שורד.
הנה אני אישה, ויוצאת ללקט עם חברותי אני צריכה בו זמנית לשים לב לילדים האחרים, לפעמים לשאת תינוק, לתקשר עם חברותי , להזהר מאוייבים/חיות טרף, וללקט. לא פשוט אם אני ממוקדת קשב וחסרה יכולות תנועתיות-חושיות מפותחות היטב.
המוח שלנו נשאר בעל אותו מבנה , אותו המוח בדיוק ב 150,000 השנים האחרונות.
מה שהשתנה הוא התרבות שלנו.
היום, בתרבות האוריינית ,אנשים עם מיומנויות "ציד וליקוט" מפגישים את המטופל עם כישלונות חוזרים בתחומי הלמידה , ביקורת שלילית ותגובות סביבתיות העלולות לגרום לבעיות רגשיות כמו דימוי עצמי נמוך או תחושה של חוסר יכולת שאינה הולמת את המציאות.
ניתן בהחלט לפתח מיומנויות קשב יעילות באופן מכוון.
ילדים רבים מתחילים את לימודיהם בבית ספר כאשר מוחם אינו בשל ללמידה משום שבשלות ללמידה כרוכה , בין השאר, בכישורים של וויסות קשב.
מאחר והמוח הוא מערכת כימית חשמלית ויסות קשב פירושו וויסות פעילות גלי המוח.
שלבי ההתפתחות של הילד הם של פיתוח מיומנויות תנועתיות חושית: המיומנויות הנדרשות לקשר בין האדם לסביבתו: ראיה, שמיעה , תחושה ותנועה. מיומנויות אלה מזוהות עם גלי מוח המכונים אלפא.
קשב ולמידה מזוהים גלי המוח ביתא. גלי הביתא הם גלים המזוהים עם פעילות חשמלית גבוהה ולפיכך דורשים שימוש ביותר אנרגיה.
בשלב הקדום, ציידים/לקטים, השתמש האדם בטווח גלי הביתא רק מצבים שבהם היה צריך להגיב לסכנה מיידית: לחימה או בריחה. מצבים אלה הסתכמו בעשרים דקות בממוצע של פעילות נמרצת
של המוח בטווח גלי הביתא. לאחריהם חזר האדם לטווח גלי האלפא האופייניים לו ומשק האנרגיה אזן את עצמו. (זוכרים את העץ הרענן?)
מה שמסביר גם מדוע למידה ומתח קשורים ביניהם באופן טבעי.
ילדים שלא פיתחו את יכולת וויסות הקשב (שליטה בגלי המוח), משתמשים ביכולות התנועתיות חושיות שיש להם כדי לעורר את פעילות המוח הגבוהה כי רק כך הם מסוגלים להתרכז וללמוד. והנה לנו מה שהמערכת מגדירה " "AD(H)D: Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder
ילדים/אנשים המוגדרים כבעלי AD)H(D מטופלים לעיתים בתרופות פסיכיאטריות כגון ריטלין , אדרל וקונצרטה. אלה הן תרופות ממריצות: פסיכו-סטימולנטים.
כאשר הילד/האדם נוטל את התרופה, הוא אינו נזקק לפעילות של תנועתיות יתר כדי לעורר את גלי הביתא- הילד "נרגע" ומאפייני "הפרעת הקשב" משתפרים.


המערכות השונות במוחנו פועלות במהירויות שונות: תדרים שונים של גלי מוח.
הפרעת קשב וצורותיה הרבות היא הפרעה במערכת העצבים המרכזית הגורמת לקשיים קשב וריכוז, למידה וז זיכרון, קשיים במערכות יחסים אישיות ומקצועיות. הפרעת קשב יכולה להיות מלווה בהיפראקטיביות (פעילות יתר) ואימפולסיביות אך זו אינה תנאי להפרעת קשב.
קשב ולמידה מזוהים עם פעילות גלי מוח מהירים. הפרעות בקשב ובלמידה מזוהים עם פעילות גלי מוח איטיים.בהפרעת קשב המוח לא מפיק את גלי המוח האחראים למצבים של ריכוז – טווח גלי ביתא. הביטוי הנוירולוגי להפרעה זו הוא פעילות גלי מוח נמוכים במצבי למידה וריכוז. מצבו של אדם הסובל מהפרעת קשב מחמיר כאשר הוא מתבקש להתרכז: פעילות גלי המוח יורדת הוא אינו יכול לשמור על ריכוז וקשב לאורך זמן. .זו הסיבה שתרופות מעוררות (פסיכו- סטימולנטים כגון ריטלין, אדרל, קונצרטה) נבחרו לטיפול באנשים הסובלים מהפרעת קשב: הן להרגעה והן להגברת הריכוז.

ויסות יעיל של פעילות גלי המוח מאפשר גמישות מנטלית טובה,יכולות קוגניטיביות גבוהות, למידה יעילה, שליטה בהתנהגות ובמתח ותפקוד טוב בכל תחומי החיים

אנו עושים זאת באמצעות
רצף של תרגילים מכוונים וממוקדים המעוררים את פעילות גלי מוח הגבוהים- מאפשרים יכולות מיקוד קשב וריכוז טובים יותר המתבטאים ב: ♦ מיקוד ♦ התמדה ♦ סלקטיביות ♦ קצב מתחלף ♦ חלוקת קשב ♦ תכנון מודעות ♦ הערכת זמן ומהירות ♦
אימון אישי ADD coaching
פיתוח כישורי חיים המאפשרים התמודדות עם הקושי בריכוז, באימפולסיביות ו/או בהיפר-אקטיביות.
האימון האישי מאפשר הבהרתם של יעדים אישיים ומקצועיים תוך פתוח ויישום אסטרטגיות המתאימות לאישיותו של המטופל ולסביבתו המשפחתית, החברתית והמקצועית.

x
x